Foto Peter Brenkus
Foto Peter Brenkus

Netradičný novoročný koncert Baletu SND

Kristián Kohút 

Koniec januára priniesol na javisko SND spoločný novoročný koncert Baletu Slovenského národného divadla a skupiny Fragile. Diváci si atraktívne spojenie dvoch žánrov mohli vychutnať v dvoch termínoch: 26. a 27. januára 2018. Dvojhodinový program pozostával z pätnástich a cappella piesní, zo štyroch pôvodných choreografií a z malého prekvapenia.

Dramaturgický počin spojiť v jednom predstavení Balet SND a vokálnu skupinu Fragile pravdepodobne vzišiel zo spolupráce tanečného telesa prvej scény s Branislavom Kostkom, ktorý ako dirigent hosťuje v baletnom predstavení Za hranicami hriechu/ Bratia Karamazovovci.  Atraktívne žánrové spojenie pritiahlo do historickej budovy Slovenského národného divadla najmä fanúšikov „fragilistov“. Hodnotiť interpretačné kvality známej skupiny pod Kostkovým vedením je zbytočné, no v kontexte tanečného umenia boli zaujímavé štyri skladby (piesne), ktorými sa inšpirovali domáci choreografi na vytvorenie nových tanečných čísel.

Ako prvá svoje choreografické dielo predstavila dlhoročná sólistka Baletu SND Reona Sato, ktorá v aktuálnej sezóne uviedla so súborom aj predstavenie Dafnis a Chloé. Pre novoročný koncert vytvorila choreografiu na úvodnú áriu Ombra mai fu z opery Xerxes Georga Friedricha Händla. Sato vytvorila krátku neoklasickú kompozíciu pre štyri tanečné páry, bohatú na prvkový materiál a zmeny formácií na scéne. Technicky náročná choreografia tancovaná na špičkách pôsobila v troch minútach mierne prehustene, potrebovala by väčší časový priestor, v ktorom by zložitá technika mala priestor vyniknúť, ako aj čas vyzrieť do plynulého záveru.    

Foto Peter Brenkus
Foto Peter Brenkus

Štipku novoročného humoru priniesol na scénu Igor Holováč v duete vytvorenom na Bachov Air. Na rozdiel od divertissementu Reony Sato sa v jeho tanečnej kompozícii objavil latentný náznak deja. Interpretácia Holováčovej choreografie v podaní Klaudie Görözdösovej a Glena Lambrechta bola plná širokých plastických pohybov, prirodzeného prejavu a nenútenej radosti z tanca.

Treťou tancovanou skladbou bola pieseň Run to You, ktorá inšpirovala sólistu Adriana Ducina na vytvorenie romantického dueta. Umelecká výpoveď prerozprávaná mäkkým plynulým pohybom pôsobila nežne, intímne a vyrovnane. Bohaté pohybové nápady boli profesionálne stvárnené Ilincou Ducin a Adrianom Szellem. Interpreti v neformálnom oblečení pohybovou súhrou s dôrazom na detail a emóciu predviedli na scéne malú tanečnú poéziu.

Skladbu Somewhere Over the Rainbow z muzikálu Čarodejník z krajiny Oz si pre svoju choreografiu vybral Glen Lambrecht, ktorého zrejme inšpiroval neoklasický štýl Williama Forsytha. Hra so základnými pózami techniky klasického tanca, dlhé natiahnuté línie, zmeny formácií, dynamický pohyb – tak by sa dala v skratke opísať Lambrechtova choreografia. Siluety dvoch tanečníkov a piatich tanečníc odetých v tmavých kostýmoch kontrastovali so svetlým pozadím a pohybom rozohrali na scéne vizuálne príťažlivé a efektné divadlo.  

Foto Peter Brenkus
Foto Peter Brenkus

Zlatým klincom večera malo byť prekvapenie v podobe pas de quatre z Čajkovského baletu Labutieho jazera, ktoré síce potešilo nebaletné (a zrejme aj nedivadelné) publikum, no akosi celý program posunulo na úroveň televíznej silvestrovskej zábavy. Disko rytmy predsa len nejdú dokopy so špičkami a s bielymi balerínami.

Pri osobnej rekapitulácii vzhliadnutého programu sa nedokážem ubrániť dojmu, že som bol na koncerte Fragile v Slovenskom národnom divadle, kde Balet SND hral druhé husle.

Foto Peter Brenkus
Foto Peter Brenkus

FRAGILE & BALET SND
Novoročný koncert

Zbormajster: Branislav Kostka
Choreografia: Adrian Ducin, Igor Holováč, Glen Lambrecht, Reona Sato
Réžia: Igor Holováč
Svetelný dizajn: Igor Holováč, Michal Preis
Dramaturgia: Eva Gajdošová
Realizácia projektu: Peter Antalík
 

Účinkovali:

skupina Fragile a členovia Baletu SND: Klaudia Görözdös, Glen Lambrecht, Ilinca Ducin, Adrian Szelle, Isa Ichikawa, Chiaki Honda, Sumire Shojime, Sakura Shojime, Francisco Gracia, Seiru Nagahori, Evgenii Korsakov, Marian Kuchar, Helene Ziener, Anna Vagnerová, Katarína Kaanová, Luana Brunetti, Jean-Michel Reuter, Jonathan Lujan