foto: Lujza Reingraberová
foto: Lujza Reingraberová

Príbeh, ktorý rozprávajú deti

Eva Gajdošová

Príbeh z lesa, pôvodný tanečný  muzikál z produkcie elledanse sa po úspešnej premiére, žiaľ, k ďalším divákom nedostal. Plánované reprízy sa kvôli  pandémii zrušili - podobne ako v prípade mnohých tanečných projektov na celom Slovensku. Pripomeňme si ho aspoň v recenzii, kým sa opäť vráti na javisko. 

Deti na javisku, deti v hľadisku, trma-vrma, výkriky, smiech. Keď sa koná premiéra inscenácie pre deti, je to vždy udalosť. Divadelnej a tanečnej tvorbe pre deti a tínedžerov sa zrejme ešte vždy nevenuje dosť autorov a interpretov. V novej inscenácii Príbeh z lesa, muzikálu pre malých aj veľkých, Šárky Ondrišovej a Zbyňka Džadoňa hrajú, spievajú a tancujú deti. 

foto: Lujza Reingraberová
foto: Lujza Reingraberová

Rôznorodosť postáv – obyvateľov lesa umožnilo autorom zapojiť deti všetkých ročníkov elledanse, okrem nich účinkujú malí herci, študenti herectva bratislavského Konzervatória a študenti KTT VŠMU, vekové rozpätie interpretov je päť až osemnásť rokov.  

Autorka námetu, libreta, choreografie a réžie Šárka Ondrišová sa spolu s elledanse touto inscenáciou vracia po štyroch rokoch k divadelným projektom. Tie predchádzajúce – najmä  Malý princ a Alica v krajine zázrakov – sa dočkali mnohých repríz a vyrástlo na nich niekoľko generácií tanečníkov. Tentoraz sa spolu s autorom hudby, textov a spoluautorom libreta Zbyňkom Džadoňom a inšpirovali knihou Felixa Saltena Bambi a kultovým rovnomenným animovaným filmom z dielne Walta Disneyho, ktorý bol viackrát úspešne nominovaný na Oscara.

foto: Lujza Reingraberová
foto: Lujza Reingraberová

Autori  zachovali hlavné línie pôvodného príbehu, kolobeh prírody, na pozadí ktorého sledujeme príbeh srnčeka Samka. V Príbehu z lesa si tiež nájde priateľov, s ktorými sa vydá za dobrodružstvami, učí sa v lese prežiť, zakúsi strach, samotu, dozrievanie aj lásku. Autori v snahe zachovať identitu interpretov a ich výpovedí  nemaskovali deti za zvieratá, kostýmy zámerne iba v jemných náznakoch, detailoch a líčení definovali  jednotlivé zvieratá, Samko a jeho kamaráti sú na javisku viac chlapcami a neskôr tínedžermi. V jednotlivých epizódach  je množstvo prienikov do života dnešných detí. Les je miestom, ktoré má svoje tajomstvá a nástrahy, v jeho zákutiach sa Samko stretáva s krásou aj s krutosťou, s bojom o prežitie, silou a múdrosťou prírody. Hlasom lesa a rozprávačom príbehu je postava sovy, tu je to  Soviča (hrá ho jediný dospelý interpret Martin Melo), ktorý svojimi vstupmi prepája jednotlivé obrazy. Autori  posunuli príbeh do súčasnosti, postavy hovoria rečou dnešných tínedžerov a riešia súčasné témy, akou sú medziľudské vzťahy, ochrana prírody, ekológia, ochrana životného prostredia. Piesne prinášajú silné posolstvá, v dobe, keď mnohé deti trávia viac času s mobilom ako s rodičmi, je aktuálnym song Som sám, ktorý vynikajúco zaspieval talentovaný a všestranný detský herec Max Rosa ako Samko. Rovnako alarmujúco vyznieva obraz a pieseň Hlad, sugestívne hrajú a spievajú aj dvaja alternanti v postave Sama Jakub Duran a Samuel Adam. V muzikáli je viacero dramaticky a melodicky silných hudobných motívov, ktoré mohli byť finálovým songom namiesto Bregovičovej značne obohranej skladbe, ktorá sprevádzala spoločnú finálovú choreografiu. Inscenáciu tvorí niekoľko  tanečných obrazov od viacerých tvorcov (Šárka Ondrišová, Michaela Jurenková, Kristína Bendíková, Matúš Szegho a Natália Remayová). Ich rozdielne tanečné rukopisy, inšpirované pohybom a správaním zvierat, vytvárali zaujímavú choreografickú mozaiku, rozdielnosť ich prístupov k pohybu prináša zaujímavý kontrast v rámci charakterov postáv a dynamiky jednotlivých obrazov. V sólach, duetách a spoločných variáciách (srnčie stádo, úvod, finále)  sa v choreografii odrážajú rôzne štýly, džez, moderna, súčasný tanec, step aj technika klasického tanca (kráľ lesa v podaní Henricha Gibalu). Rôznorodé tanečné a herecké obrazy režisérka zručne spojila do divadelného celku. 

foto: Lujza Reingraberová
foto: Lujza Reingraberová
foto: Lujza Reingraberová

Autor Bambiho Felix Salten na margo svojej knihy napísal: Zviera nevie klamať. Vždy je úprimné. Myslím, že práve úprimnosť bola východiskovým bodom pri tvorbe Príbehu z lesa. Inscenácii možno vytknúť nedotiahnutosť niektorých hereckých, speváckych či tanečných výkonov, rozhodne mu však nemožno uprieť pravdivosť a profesionálne nasadenie.  

Príbeh z lesa, pôvodnú hudobno-tanečnú rozprávku pre malých aj veľkých, uviedla tanečná škola elledanse na konci minulého roku. Odozvy detských aj dospelých divákov boli viac než pozitívne. Naplánované reprízy sa však zo známych dôvodov posunuli na neurčito. Uviesť ju po niekoľkomesačnej pauze bude vyžadovať rovnako dlhý čas na skúšanie ako pred premiérou. A tak sa diváci, ktorí ju nevideli, môžu na ňu tešiť, dúfajme, v obnovnej premiére.  

Námet: Šárka Ondrišová na motívy rozprávky Walta Disneyho Bambi

Libreto: Šárka Ondrišová, Zbynek Džadoň

Réžia, dramaturgia: Šárka Ondrišová

Choreografia: Šárka Ondrišová, Michaela Jurenková, Kristína Bendíková, Matúš Szegho, Lucia Juklová, Natália Remayová

Hudba: Zbynek Džadoň

Návrh kostýmov: Ivet Balghová

Návrh scény: L. Štorcelová

Svetelný dizajn: Slavomír Šmálik

Foto a grafika: Vlado Holina 

Premiéra: 12. decembra 2019, RND Bratislava

foto: Lujza Reingraberová
foto: Lujza Reingraberová
foto: Lujza Reingraberová