Tanečný kongres – TANEC.SK 2016/2017

Kristián Kohút, Ivica Liszkayová Predstavitelia tanečnej obce naprieč všetkými generáciami sa po roku opäť stretli v Bratislave na tanečnom kongrese TANEC.SK, ktorý organizuje Centrum výskumu Hudobnej a tanečnej fakulty VŠMU s finančnou podporou Fondu na podporu umenia a s partnerom Baletom SND. Témou kongresu boli Absolventi Katedry tanečnej tvorby a ich prínos pre rozvoj tanečného umenia na Slovensku práve na základe skutočnosti, že Katedra tanečnej tvorby oslavuje 65. výročie svojej existencie.

Odborné sympóziá

Podobne ako po minulé roky, aj tento raz hlavnému kongresovému programu predchádzali tri odborné sympóziá, ktoré ponúkli širší priestor pre rozbor diskutovaných tém. Témou prvého z nich, ktoré sa konalo 1. októbra 2016, bola problematika tanečného školstva. Tanečné školstvo ako súčasť meniaceho sa školského systému má svoje problémové miesta a je potrebné upozorňovať prostredníctvom názorov odborníkov z praxe na možnosti zmien. Príspevok Mgr. art. Jany Némethovej informoval o aktuálnych zmenách legislatívy kolektívne vyučovaných predmetov na základných umeleckých školách. Financovanie škôl je horúcou témou už dlhší čas – závisí od neho kvalita vzdelávania a rozvoj škôl. Navrhované zníženie koeficientu pre odbory so skupinovým vyučovaním, teda aj tanca, stavia tieto odbory do znevýhodnenej pozície. Mgr. art. Jana Némethová vo svojom príspevku zdôraznila:
„Je absolútne správne, aby sa žiaci všetkých odborov podieľali na čiastočnej úhrade nákladov na štúdium, keďže tento druh štúdia nie je povinnou školskou dochádzkou. A spravodlivé zároveň, ak sa žiak akéhokoľvek odboru (individuálneho, skupinového) bude podieľať rovnakou percentuálnou mierou. Návrhom MŠVVŠ sa ale dostávame do situácie diskriminácie žiakov skupinových odborov, kedy títo sa budú v prepočte podieľať viac ako 30 % celkových nákladov na štúdium, kým žiak hudobného odboru ani nie 10 % celkových nákladov spojených so štúdiom.“

Na tento príspevok reagovala predsedníčka Asociácie ZUŠ Anna Gondášová s argumentmi, ktoré boli z pohľadu pedagógov tanca málo uspokojivé. AZUŠ sa postavila k návrhu MŠVVŠ pozitívne a pani Gondášová nemala dostatočné argumenty na jeho obhájenie – naopak, snažila sa prítomných presvedčiť, že koeficienty pri financovaní nie sú vôbec dôležité.

Príspevky Mgr. art. Evy Ohraďanovej a Mgr. art. Lenky Šútorovej-Konečnej, ArtD. sa zameriavali na odbornú problematiku – ich hlavnou témou bola potreba inovácií v obsahu a štruktúre osnov ZUŠ, ako aj v metódach vyučovania.

Na záver prvej časti programu vystúpila Mgr. art. Renáta Gálová s informáciou o žiadosti na projekt celoslovenskej súťažnej prehliadky choreografií umeleckého tanca detí a mládeže, ktorý podala ZUŠ v Považskej Bystrici na MŠVVŠ.

Odpoludňajšiu časť sympózia otvorila svojim príspevkom Mgr. art. Katarína Sninská, ArtD., ktorá sa zamerala na problematiku povinnej odbornej praxe žiakov konzervatórií s tanečným zameraním v profesionálnych divadlách. Nasledovali príspevky Mgr. art. Kei Mimakiovej a Mgr. art. Miroslavy Staškovej, ArtD., ktoré sa venovali potrebe inovovať obsah aj štruktúru osnov ŠVP pre šesťročné konzervatóriá.
Prvé sympózium uzavrel Mgr. art. Adam Kavec, PhD., ktorý prezentoval Návrh štandardu pre profesiu korepetítor tanca. Všetky predostreté témy boli rozobraté z pohľadu snahy sa k nim aj v budúcnosti vrátiť a žiadať o odborný dialóg Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu.

Druhé odborné sympózium, ktoré sa konalo 10. 2. 2017, sa nieslo v atmosfére folklóru, témou boli Absolventi Katedry tanečnej tvorby s pôsobnosťou v ľudovom tanci.
Mgr. art. Stanislav Marišler, ArtD. spomínal na významné pedagogické a choreografické osobnosti, ktoré boli a sú spájané s dvoma inštitúciami zároveň, s Katedrou tanečnej tvorby a Slovenským ľudovým umeleckým kolektívom.
V nasledujúcom príspevku Mgr. Katarína Babčáková, PhD. predstavila osobnosť Pavla Bútoru, pričom pozornosť upriamila najmä na jeho významné tvorivé počiny, kultúrno-osvetovú činnosť, osobitý choreografický prínos a mimoriadne sociálne ľudský rozmer.
Umeleckú dráhu jednej z prvých absolventiek KTT Hedy Melicherovej, poprednej sólistky SĽUKU, zmapovala vo svojom príspevku Mgr. art. Agáta Krausová, ArtD. Zamerala sa na prierezový profil od začiatku jej kariéry až po súčasnosť, kedy ešte stále pôsobí v SĽUKu ako archivárka historických faktov.

Mgr. art. Ivana Kleiblová, ArtD. vyzdvihla celoživotný prínos prvého profesora tanca Štefana Nosáľa, ktorý pred nedávnom oslávil krásne 90. narodeniny a s ktorým mala príležitosť dlhé roky spolupracovať nielen v umeleckom súbore Lúčnica, ale aj na Vysokej škole múzických umení.
Mgr. art. Slavomír Ondejka sa zameral prostredníctvom príspevku o Ervínovi Vargovi na osobnosť staršej choreografickej generácie, ako protipól uviedol doc. Ján Blaho profil nedávneho absolventa z roku 2008 KTT Lukáša Cabalku, ktorý sa úspešné etabloval v kanadskom prostredí pri produkciách a réžiách veľko-výpravných umeleckých programov hosťujúcich po celom svete.
Mgr. Emil T. Bartko, PhD. sa vo svojom príspevku venoval práci a pôsobeniu doc. Marcely Grecmanovej na Katedre tanečnej tvorby, podobne ako sa Mgr. art. Michaela Motlochová, ArtD. venovala osobnosti Mgr. art. Heleny Žitňanovej, ArtD., ktorá predviedla aj ukážky z argentínskeho tanga so svojím tanečným partnerom.

Posledné sympózium  bolo zamerané na Absolventov KTT s pôsobnosťou v klasickom tanci a konalo sa 11. februára 2017. V jednotlivých príspevkoch, ktoré predniesli Mgr. art. Kristián Kohút, Mgr. art. Miklós Vojtek, PhD. a Mgr. art. Jana Bílková, ArtD. boli predstavené tri dámy, ktoré zásadným spôsobom formovali nové generácie profesionálnych tanečníkov predovšetkým v začiatkoch budovania tanečného školstva na Slovenku. V priateľskej atmosfére sa prostredníctvom príspevkov, fotografií a filmov poukázalo na význam pedagogickej práce Danice Pilzovej, Oľgy Markovičovej a Zlatušky Vincentovej.

Prvý kongresový deň a osobnosti spojené s Katedrou tanečnej tvorby

Kongres TANEC.SK 2016/2017 otvorili 17. marca 2017 v priestoroch koncertnej siene Dvorana organizátorky projektu Mgr. art. Ivica Liszkayová, PhD. a doc. Marta Poláková, ArtD. Prítomných hostí privítala dekanka Hudobnej a tanečnej fakulty prof. Mgr. art. Irina Čierniková, ArtD., riaditeľ Baletu Slovenského národného divadla Mgr. Jozef Dolinský a riaditeľ Fondu na podporu umenia Mgr. Jozef Kovalčík, PhD. Prepájanie troch najdôležitejších inštitúcií : VŠMU, SND a FPU je zásadným okamžikom, ktorý sa usiluje rozvíjať tanečné umenie v umeleckej aj výskumnej sfére a sieťovať dianie vo viacerých smeroch.
Po krátkom zhrnutí výstupov z vyššie spomínaných odborných sympózií nasledoval príspevok prof. Doroty Gremlicovej, Ph.D. a MgA. Elvíry Němečkovej, Ph.D., ktoré v pútavej prezentácii s foto a video materiálom zmapovali české tanečné osobnosti, ktoré pôsobili na Katedre tanečnej tvorby VŠMU od roku 1951 pre potreby klasického tanca a teórie.
Nasledovala mimoriadne obsiahla sonda doc. Ing. Viliama Grusku, ktorý sa prostredníctvom priblíženia tanečných osobností Štefana Nosáľa, Juraja Kubánku a Martina Ťapáka venoval rôznym aspektom vplývajúcich na formovanie a rozvoj folklorizmu na Slovensku.
Na Gruskov príspevok nadviazala Mgr. art. Agáta Krausová, ArtD., ktorá sa venovala prvému slovenskému vedúcemu KTT Štefanovi Tóthovi.
Doc. Dagmar Hubová prečítala výber z príspevku doc. Marileny Halászovej a vedúca KTT Mgr. art. Miroslava Kovářová, ArtD. stručne priblížila pôsobenie svojich dvoch predchodkýň: prof. Iriny Čiernikovej, ArtD. a doc. Dagmar Hubovej. Zhrnula ich prínos v jednotlivých etapách pôsobenia a taktiež zadefinovala základné úlohy spojené s riadením Katedry tanečnej tvorby. Načrtla niektoré vízie do budúcnosti, medzi ktoré patrí otvorenie externej formy štúdia, ktorá sa začne realizovať už od akademického roku 2017/2018. Taktiež zarezonovala jej snaha o získanie akreditácie pre študijný plán Tanečná dramaturgia a kritika.
Mgr. Eva Gajdošová priblížila život i prínos tanečnice a dramaturgičky Baletu SND Alice Pastorovej. Mgr. Emil T. Bartko, PhD. priblížil a zaspomínal na sólistu a pedagóga Ondreja Halásza.
Absolventov ľudového tanca pôsobiacich na strednom Slovensku vo svojom neformálnom príspevku predstavil Mgr. art. Martin Urban, ArtD. a o možnostiach tanečného umenia na Liptove informovala Mgr. art. Eva Ohraďanová, ktorá zároveň predstavila projekty podporené Fondom na podporu umenia. Zaujímavým spôsobom prepojila potreby regiónu, prepojenia umeleckých aktivít na rozvíjajúci sa cestovný ruch.
Kongresový deň uzavreli účastníci návštevou predstavenia Baletu SND Korzár.

Prezentácia projektov podporených Fondom na podporu umenia

Druhý kongresový deň, 18. marec 2017, bol zameraný na prezentáciu projektov, ktoré podporil Fond na podporu umenia v prvom roku existencie, v roku 2016. Treba poznamenať, že nastavené programy a podprogramy v novovzniknutom Fonde na podporu umenia zmobilizovali sily a tvorivý potenciál aj najmladšej generácie tanečných tvorcov, ktorí sa zúčastnili vypísaných výziev a takmer všetci v nich uspeli. Tanečný kongres TANEC.SK ako odborná platforma rozvinul tak jednu z ďalších aktivít ako svoju súčasť – reflektovať podporených žiadateľov tanečného umenia poskytnutím priestoru na verejnú prezentáciu výstupov. Organizátori kongresu následne po prezentáciách projektov vytvorili priestor aj na diskusiu so samotným riaditeľom fondu Mgr. Jozefom Kovalčíkom, PhD. o kontinuálnom rozvoji systému a jeho vylepšovaní, o pozitívnych, ale aj slabších stránkach novovznikajúceho mechanizmu mimoriadne významnej finančnej podpory.

Bc. Zuzana Žabková predstavila dva svoje projekty – zahraničnú mobilitu a umeleckú tvorbu. Vyslovila potrebu hľadať riešenia v rámci výziev FPU na možnosti prepájania jednotlivých projektov do spoločného zámeru. Mgr. art. Eva Priečková prezentovala trojmesačný výskumný projekt zameraný na súčasný tanec na Slovensku a osobnosti v ňom po roku 1990. Bc. Denisa Šeďová a Bc. Andrej Štepita prezentovali mobilitu v Číne ako súčasť akcie organizovanej Čínskym ministerstvom kultúry a Pekingskou akadémiou tanca.
Mgr. art. Anna Sedlačková, ArtD. taktiež priblížila dva projekty: tvorbu umeleckého zoskupenia Neskorý zber a osobnú medzinárodnú mobilitu. Predložila aj schému pozitív podpory FPU a načrtla problematické momenty, o ktorých sa neskôr v diskusii debatovalo. Mgr. Miroslava Kovářová, ArtD. ako reprezentantka Asociácie Bratislava v pohybe prezentovala najväčší festival súčasného tanca na Slovensku, pričom sa zamerala na jeho stručnú dvadsaťročnú históriu. Venovala sa víziám, pri ktorých vyzdvihla po prvý raz získanú trojročnú podporu zo strany FPU.
Doc. Marta Poláková, ArtD. so svojím občianskym združením Byť v pohybe prezentovala tri projekty: vydanie publikácie Kreatívny tanec pre deti a mládež s DVD, vzdelávanie pre pedagógov ZUŠ a umeleckú tvorbu.
Mgr. art. Lucia Holinová za Verbunk, s. r. o. predstavila slovenský časopis Tanec, ktorý vyplnil chýbajúci priestor v periodikách odborného zamerania. Predstavila aj jeho anglickú mutáciu a upriamila pozornosť na nové možné aktivity, akými je vydávanie prekladov odbornej tanečnej literatúry.
Mgr. art. Katarína Zagorski prezentovala svoj prvý nezávislý rezidenčný pobyt v Balete SND a výskumnú prácu s ním spojenú. Predniesla aj príspevok za Divadlo Štúdio tanca o ich tvorbe. Nasledovala video prezentácia Zuny Kozánkovej zameraná na výskumné štipendium a zahraničnú mobilitu.
Doc. Marta Poláková prezentovala novovzniknutú platformu pre súčasné tanečné umenie PlaST a na záver kongresových prezentácií vystúpil Jaro Viňarský s prezentáciou aktivít občianskeho združenia SKOK! O. z.
V diskusnej časti s riaditeľom Fondu na podporu umenia Mgr. Jozefom Kovalčíkom, PhD. mali možnosť všetci zúčastnení klásť otázky na nejasné okruhy podpory. Diskusia bola mimoriadne konštruktívna a vyplynulo z nej, že je dôležitý dialóg riešiteľov grantov s administratívnou zložkou FPU pre dopracovanie detailov v systéme.

Tretí ročník Tanečného kongresu TANEC.SK 2016/2017 so svojimi odbornými sympóziami spojil odbornú tanečnú obec vo výmene informácií, prezentoval mnoho nových faktov, otvoril okruhy pri hľadaní riešení stavu tanečného umenia. Dostatočným počtom záujemcov na jednotlivých sympóziách a samotnom kongrese potvrdil záujem odbornej komunity o snahu riešiť jednotlivé témy a problematiky. Zároveň prostredníctvom podpory Fondu na podporu umenia dokladoval rozvíjajúci sa progres v tanečnom umení.